Wednesday, December 30, 2009

~Sebarkan Salam~

Maksudnya: “Orang yang berkenderaan memberi salam kepada orang yang berjalan kaki, orang yang berjalan kaki (memberi salam) kepada orang yang duduk dan orang yang sedikit (memberi salam) kepada orang yang banyak.”

(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)


Maksudnya: “Orang yang lebih muda memberi salam kepada orang yang lebih tua, orang yang berjalan kaki (memberi salam) kepada orang yang duduk, dan orang yang sedikit (memberi salam) kepada orang yang banyak.”

(Hadis riwayat al-Bukhari)


assalamualaikum....

segala puja dan puji kehadrat Ilahi, dan selawat dan salam ke atas Rasulullah...

oleh disebabkan post2 sebelum ni layak dikatogerikan sebagai "spam" kerana sgt tidak berguna, kali ni nak alih angin. kita cerita psl mende2 baik lax.

asbab terhasil post ini:

alkisah pertama, waktu pulang dari berjumpa kyosu semalam utk urusan kerja (silseb), saya dan seorang lagi teman tersermpak dengan sorg lagi kawan (senior), lantas saya memberi salam. tiba2 terpk psl keutamaan memberi salam, mana lebih utama antara "yang muda beri salam kepada yg lebih tua" atau "yang sedikit kepada yang banyak".

alkisah kedua, waktu di sek men, seorang ustazah btau, biar guru yang memberi salam dulu, sebab kalau murid2 beri salam dulu, so guru tu kena jawab kesemua salam (kalau ada 40 org, 40 kali kene jawab). so saya waktu itu meng"iya"kan sje. skrg baru saya sedar, kita juz percaya jek ape guru ckp. x guna belajar bhs arab, sebab kalau bg salam (assalamualai"kum") "kum" merujuk kepada "kamu semua". jadi senanye xde la sampai kene jawab sume salam, cuma adab memberi salam yang kita kene utamakan.

alkisah ketiga, saya dapati budaya sebarkan salam di sini sgt kurg. mgkn telah sebati dgn masy mata sepet ni, dengan cukup sekadar anyeong yg sebenarnya kita xtau mksd sebenar die ape. xkesah la yg ikut usrah ke, xikut ke, msh kurg. kenapa ya? mgkn kita merasakan kalu bg salam, mesti kene pkck2 yg pakai jubah, yg pgg tasbih 24 jam. kita ni x cukup alim lagi la. nk bg salam pon kne alim ke? kalu cmtu ssh a nk dpt pahala.

alkisah keempat, terima ksh dekat YM, FB, FS, kita semakin ssh nk sebarkan salam. macam2 4ward msg yg cakap, jgn tulis "a'kum" kerana bla2. jgn tulis "4JJI" kerana mksd dia "for bla2". saya pon xtau, mgkn nnt akan ada yang kata jgn tulis "salam" kerana bla2. so they prefer org tulis "hye" la eh. hm. saya rasa xkesah la dgn cara apa kita tulis, asalkan mksd itu sampai. asalkan jgn sampai lari mksd, mcm "samekom", atau "celcom". kalu tulis "akum", automatik org akan baca "assalamualaikum". sama mcm kalau org tulis "yg", automatik org akan baca "yang". xde nye org nk bce "yeg". yg penting mksd itu smpi, but i prefer "salam" or "assalamualaikum". sama mcm "밥이 맛이있다". xde nye org nk transalate mksd lain. tp lain la kalu nak gurau2.

makin byk tulis, makin rosak bhs. mula2 da cuba da nk tulis baik2. huhu, kantoi.

minta maaf atas bhs, salah silap blh komen.

w'alam