Wednesday, December 31, 2008

~Qunut Nazilah~

Korban Umat Islam Palestin meningkat ke 360 orang...

Keganasan Israel yang terburuk sejak 1948..

Bolehkah kita berdiam diri?

Buatlah sesuatu, sekurang-kurangnya berdo'a...

Seperti yang kita tahu, menyambut Tahun Baru Hijrah dan Masihi saat ini, saudara2 kita di Palestin kembali mendapat satu gempuran yang hebat oleh rejim zionis bertujuan untuk melupuskan kewujudan Hamas di muka bumi Palestin... jadi kawan2, cadangan saya kepada kawan2 sume...

Marilah Kita Cuba Untuk...

1-Infaq Wang Sebanyak2nya...

2-Moga tidak terlibat dlm perayaan Tahun Baru atau apa2 acara yg berkaitan dengannya...

3-Sebaliknya perbykkn Doa, Tilawah, Qiamullail...

4-Untuk Imam Solat, boleh baca Qunut Nazilah setiap kali rakaat terakhir solat... (ms solat sndr pown blh gax)

5-Terakhir, ingatkan kwn2 kita tentang kewajiban mengambil berat tentang Saudara2 seislam kita... dn plg2 kurg berdoa dan ikut perkembangan semasa Palestin.

Ok, Cerita Tentang Qunut Nazilah

Doa Qunut Nazilah dibaca ketika kaum muslimin terkena bencana, ancaman, penganiayaan, penindasan musuh-musuh Allah dan musuh kaum Muslimin.

Seperti dikisahkan dalam Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW pernah melakukan qunut selama satu bulan untuk mendoakan pembunuh-pembunuh para sahabatnya di Bir Al-Maunah.

Dari Abu Hurairah RA :
"Sesungguhnya bila ingin mendoakan seseorang, Nabi Muhammad SAW membacakan qunut sesudah ruku' (Hr. Bukhari dan Ahmad bin Hambal).

Doa Qunut Nazilah dibaca setiap sholat fardhu jahriyah (mahdzab Hanafi), sedangkan selain madzhab Hanafi, Doa Qunut Nazilah dibaca setiap kali sholat fardhu.

Mari kita bacakan doa ini untuk saudara-saudara kita kaum muslimin dimana saja berada, khususnya yang sedang terkena ancaman, penganiayaan, dan penindasan musuh-musuh Allah.

Akhir Kata... Jangan kita ingat tahun baru Hijrah itu hanya sekadar menutup buku lama, dan membuka lembaran baru... bukan semudah itu, dosa2 kita takkan terhapus dengan sekadar melupakan dosa2 kita yg lama, sebaliknya kita perlu muhasabah diri dan berusaha untuk tidak melakukan kembali dosa2 tersebut dan menebusnya. begitu juga dengan pahala2 kita, kita check balik buku lama kita berapa byk amal yg telah kita lakukan, dan cuba meningkatkn amal kita dengan lembaran baru...

W'salam...

Tuesday, December 30, 2008

~Everland~

salam...

juz wanna share pics with u guys.... nothg much to say, thinking of writing an article, but still under construction i guess... went for a study trip (4 releasing stress i presume)... Trip To Everland..

Everland...

Back To The Future...

Apabila The Beast Cuba Menjadi Cute...

Snow Buster...

"Mesra, Cekap, Bersih"??

First Time Riding One... Not As Exciting As It Looks...

Xtreme + Fear Factor...

Thats all, xde byk sgt gmba lax... syok sgt men mnde2 yg memabukkn smpi xde ms nk amik gmba...

W'salam...

Sunday, December 28, 2008

~Muhasabah Cinta~

Wahai pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dari-Mu
Ku pasrahkan semua pada-Mu

Tuhan baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini ku harapkan cinta-Mu

Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang ku rasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya Illahi muhasabah cintaku

Tuhan kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku dengan-Mu

Edcoustic-Muhasabah Cinta

Thursday, December 25, 2008

~Majaz~


salam... sorry guys 4 not updating this blog... im not in d mood, n actually i dont thnk writing is my type of conversation. i'm thinking of bombing this blog, shutting it down, terminating it, b'coz things that r not useful happens to hv d same fate.

my life at korea, or others say the land of sonata, din seems as calming as it looks... i wish to go back, to snatch back my "sakeenah", b4 it depletes day by day. my life is upside down, crushed by the waves bigger than the tsunamies, dying within the icy snow, swarming by people who took others 4 granted. and, maybe most of us think that harvey or we called him "two face" only exist in gotham city or in comic books, yet i think he's all over the place.

but then, what really kept me moving is of course our only deen which is "islam", writen not in capital letter. becos "islam" its not juz "Kata Nama", but a "Verb" that requires action bcos its a way of life. and Thnks to ALLAH for stil letting me to worship You, stil letting me live as a muslim, gvg me such understanding parents who knws the importance of our deen, friends from all over the world who has the same "idea" and doing our job in the same "route". we'll survive in the hereafter only by this road, which can be called as the road to Jannah.

Say: 'This is my way: I invite to Allah on with clear knowledge - I and whomever follows me (does this). Glorified is Allah, and I am not of the polytheists.” (12:108)

so brothers, i cant work alone so lets clear the path and work together.

Friday, December 5, 2008

~Level 5~

Alhamdulillah, skg da kurg bz ckek... Bahasa Korea br jek hbs Level 5. nnt msk level last, level 6. bhs korea meningkat level, skill memasak pown da level up (cm men dota lax nek2 level nie)... cuma, level iman xtau kabo de... menurun ke, static ke, meningkat ke, jarang kita memikirkannya, atau pown ramai yg x amik peduli, lebih trox ag de gax org xtau pown kewujudan de. yg mereka tau, hanya pokemon dan digimon jek blh level up.

moga ALLAH jauhkn diri ini dr golongan yg lupa padaMu... nauzubillah...

*cuti smgg, tp xde plan... huhu...

Sunday, October 19, 2008

~Karangan Budak Darjah 4 Yang Serammm~

Arahan soalan: Tulis satu karangan yang bertajuk "Kemalangan ngeri yang pernah saya alami"

Pagi itu pagi minggu. Cuaca cukup sejuk sehingga mencapai takat suhu beku. Sebab itu saya tidak mandi pagi sebab air kolah jadi air batu dan air paip tidak mahu keluar sebab beku di dalam batang paip. Pagi itu saya bersarapan dengan keluarga di dalam unggun api kerana tidak tahan sejuk. Selepas itu emak saya mengajak saya menemaninya ke pasar.

Tetapi saya tidak mahu. Selepas emak menikam perut saya berkali-kali dengan garfu barulah saya bersetuju untuk mengikutnya. Kami berjalan sejauh 120 kilometer kerana pasar itu letaknya 128 kilometer dari rumah. Lagi 8 kilometer nak sampai pasar saya ternampak sebuah lori kontena meluru dengan laju dari arah belakang. Dia melanggar emak saya. Emak saya tercampak ke dalam gaung. Dia menjerit "Adoi!".

Lepas itu emak saya naik semula dan mengejar lori tersebut. Saya pun turut berlari di belakang emak saya kerana takut emak saya melanggar lori itu pula. Pemandu lori itu nampak kami mengejarnya. Dia pun memecut lebih laju iaitu sama dengan kelajuan cahaya. Kami pula terpaksa mengejar dengan lebih laju iaitu sama dengan dua kali ganda kelajuan cahaya. Emak saya dapat menerajang tayar depan lori itu. Lori itu terbabas dan melanggar pembahagi jalan lalu bertembung dengan sebuah feri.

Feri itu terbelah dua. Penumpang feri itu yang seramai 100 orang semuanya mati. Pemandu feri itu sangat marah. Dia pun bertukar menjadi Ultraman dan memfire pemandu lori. Pemandu lori menekan butang khas di dalam lori dia. lori itu bertukar menjadi robot Transformer. Mereka
bergaduh di udara. Emak saya tidak puas hati. Dia pun terus menyewa sebuah helikopter di Genting Highlands dan terus ke tempat kemalangan.

Dia melanggar pemandu feri yang telah bertukar menjadi Ultraman itu. Pemandu feri itu terkejut dan terus bertukar menjadi pemandu feri semula lalu terhempas ke jalanraya. Pemandu feri itu pecah. Pemandu lori sangat takut melihat kejadian itu. Dia meminta maaf dari emak saya. Dia menghulurkan tangan ingin bersalam. Tetapi emak saya masih marah. Dia menyendengkan helikopternya dan mengerat tangan pemandu lori itu dengan kipas helikopter. Pemandu lori itu menjerit "Adoi..!" dan jatuh ke bumi. Emak say menghantar helikopter itu ke Genting Highlands. Bila dia balik ke tempat kejadian, dia terus memukul pemandu lori itu dengan beg tangannya sambil memarahi pemandu lori itu di dalam bahasa Inggeris. Pemandu lori itu tidak dapat menjawab sebab emak saya cakap orang putih. Lalu pemandu lori itu mati. Tidak lama kemudian kereta polis pun sampai. Dia membuat lapuran ke ibu pejabatnya tentang kemalangan ngeri itu. Semua anggota polis di pejabat polis itu terperanjat lalu mati. Orang ramai mengerumuni tempat kejadian kerana ingin mengetahui apa yang telah terjadi. Polis yang bertugas cuba menyuraikan orang ramai lalu dia menjerit menggunakan pembesar suara. Orang ramai terperanjat dan semuanya mati. Selepas itu emak saya mengajak saya ke pasar untuk mengelak lebih ramai lagi yang akan mati. Di pasar, emak saya menceritakan kejadian itu kepada penjual daging. Penjual daging dan peniaga-peniaga berhampiran yang mendengar cerita itu semuanya terkejut dan mati. Saya dan emak saya terus berlari balik ke rumah. Kerana terlalu penat sebaik saja sampai di rumah kami pun mati. Itulah kemalangan yang paling ngeri yang pernah saya lihat sebelum saya mati.

*got it from a friend...

cne dak nie leh tulis krgn sedangkan last2 de pown mati... huh...

Sunday, September 21, 2008

~Al-Kahfi~

assalamualaikum....

Terasing

post kali nie mengenai surah alkahfi, x berniat nk menafsir satu persatu sbb belum kaji hbs, cuma nak amik iktibar dalam kisah2 yg ada dalamnya.

1-Kisah Pemuda-pemuda Kahfi
2-Kisah Nabi Musa dan Orang Soleh
3-Kisah Zulkarnain

kisah2 diatas femes, dan selalu kita dgr. juga kisah2 yg boleh diambil teladan juga sangat baik kita contohi. tp, ana cuba nak amik satu pengajaran jek yg merangkumi ketiga-tiga kisah2 ini. ana pergi satu persatu.

Kisah Pemuda Kahfi, dalam AlQuran, Allah Taala x sebut berapa org, nama2 pemuda2 ini, cuma disebut mereka hidup di zaman yg islam itu sangat asing dr masyarakat yg hidup pada zaman tersebut.

Kisah Nabi Musa dengan seorang hamba Allah yg soleh, juga tidak disebut nama orang tersebut. ada ulama' yg menafsirkan ia Khidir, juga tidak pasti samada dia seorang nabi atau hanya hamba yg soleh. kisah ni blh dibaca lgsg dalam surah alKahfi. Orang Soleh ini mengajarkan Nabi Musa erti sabar.

Kisah Zulkarnain, ada yg menafsirkan dia seorang raja, tp dalam AlQuran, tidak disebut hidup dizaman apa, nama sebenar (Zulkarnain hanya nama panggilan yg bermksd pemilik dua tanduk) juga memperjuangkan islam di kala islam itu sangat asing.

jadi, sedikit sinopsis cerita2 ini tanpa menjelaskan pengajaran2 setiap satu cerita. ok, jom kita cari persamaan cerita2 ni.

1-kenapa dalam ketiga2 cerita ni, ALLAH x sebutkan secara detail tentang nama, masa, berapa org...?
2-terdapat unsur menyampaikan (dakwah)
3-islam dalam keadaan asing

apa yg dapat disimpulkan ialah, dalam dakwah... identiti kita itu tidak penting, yang penting "HAQ" yang kita bawa. setiap zaman, dari zaman Nabi Adam AS hingga sekarang, pendukung kepada kebenaran ni sangatlah ramai, tetapi... yg dibawa tetap sama iaitu Islam. Allah tidak memandang harta kita, pangkat kita, kerana semuanya datang dariNya. tetapi Allah akan memandang pendukung2 kebenaran, yang mencetak generasi Rabbaniah, bukan generasi Ruhbaniah (Ali Imran 79/AtTaubah 31).

sama2lah kita check balik, apa yg kita kejar dalam hidup? adakah nilaian manusia atau nilaian Sang Pencipta. Moga kita terhindar dari sifat2 yg hanya ALLAH sahaja yg layak memilikinya. dan untuk mengamalkan Islam dikala ianya sangat asing, sangatlah berat. sabda Rsulullah, "kun fiddunnia kaannaka gharib aw 'abirussabil". hnya orang luarbiasa sahaja yg bisa melakukan sesuatu yg asing, jom jadi org luarbiasa! jadilah pemuda kahfi!

hm, first time pki ayat formal, hoho.... kalu cm klaka, gelak dlm hati jek a....

w'salam.

Saturday, September 20, 2008

Pictures Speak Louder Than Words?


a) Answer the questions below, do a Google Image Search with your answer, take a picture from the 1st page of results, do it with minimal words of explanation


1. The age you'll be on your next birthday:

da tua da...

2. Place you want to travel to:


Balik Kampung

Masjidil Haram

Layak ke aku ke sini? Jauhkn aku dr menyakitinya

3. Your favorite place:

Baiti Jannati

Moga Dapat Hidayah DariNya

4. Your favorite food:

Bakso The Best

5. Your favorite pet:

Boleh Blaja KungFu ng de nanti

Rama-amaR

6. Favorite color combination:

Masukknya Waktu Berbuka Puasa

7. Favorite piece of clothing:

Simple is my style

8. Your all time favorite song:

Teman Sejati

9. Favorite TV show:

10. First name of your significant other/crush:

Epilog Silam

11. Which town do you live in:

Taman Universiti, dekat ng JJ

12. Your screen name/nickname:

"MarSha" xde pic sbb kalu google nnt kuar gmba len... paham2 le....

13. Your first job:

Abdullah

14. Your dream job:


Layakkah Diri Ini?

15. One bad habit that you have:

Biting Things, especially pencils

16. Worst fear:

Mati Tanpa Iman, nauzubillah

17: Things you'd like to do before you die:

Nak tolong naikkan graf balik, w'pun ckek

18. The 1st thing you'll buy if you get $1,000,000:

Nak kali gandakan dgn sedekah, senyum itu sedekah

19. Your husband/wife:

Single Wa Available

hm, nk tag spe ek? spe2 la yg tringin nak wat.... hehe... w'slm


Saturday, September 6, 2008

~Upin Ipin Are Back!!~

hehe... katun feveret da kembali... spe nk tgk... sila tekan link di bwh....

~Click Here~

Sunday, August 31, 2008

~Ramadhan Is Back~

Alhamdulillah, kita dapat bertemu dengan Ramadhan sekali lagi... kali nie dapat sambut Ramadhan di Korea, w'pun suasana x sehebat di Malaysia, tp perasaan tu agak special la...xle nk describe, spe nak rasa, blaja la kat overseas. hehe. moga Ramadhan kali nie lebih baik dr sebelumnya. ^^

Ramadhan is back, hope that "upin and ipin" will be back too... hehe...

Tuesday, August 26, 2008

~Kesejukan Di Akhir Summer~

assalamualaikum...

juz wanna share some pictures....

my third time on ice....

the blades are a bit different from the one at Sunway Pyramid

before entering the ring...

Monday, August 25, 2008

~Ketika Cinta Bertasbih~

br jek selesai bce. naqib ana blek indonesia sebulan, so titip beberapa buku. antaranya buku ketika cinta bertasbih ep1 n ep2. menarik cerita de, beza ng novel2 lain. (w'pun x pnah bce novel len selain buku2 Habiburrahman). xtau npe, senanye mmg x pernah minat membaca, petah lg novel. novel yg blaja ms kat sek men pown x pnah hbskn, bce sinopsis jek, huhu. but then, x sia2 kowt bce. byk mnde bleh dpt. br hbs ep1, nnt de ms smbg yg ep2 lax.


selain buku nie, de pesan buku raqaiq (pelembut hati) buku yg sgt menarik. da pnah ada... but my bro buat harta. heh. so, spe2 yg blom bce blh la cr ye...

lastly, titip cerita sang murabbi. tp x smpi lg... huh... kne tgg la.

Friday, August 22, 2008

~Internet~

video

assalamualaikum...

nak cerita psl pengalaman psl internet. kalu buat karangan sekolah psl kebaikan keburukan internet nie, mmg pastinya jwpn skema akan keluar. korg tau la jwpn skema tu. tp, ana bukan wat krgn so nk bg jwpn yg x ikot skema ckek a. da la x ikut skema, tatabahasa tunggang langgang... huhu...

nk cte keburukan jek eh, sbb kebaikn ramai da tau...

bg ana, internet selain buat org bzr ms, de blh wat seseorg hilang identiti diri, buat org jd pengecut, hilang manner, dan mnde nie selalu terjadi kat org. mls nk pusing2 so straight to the point la. hehe. ana dapati, ramai org terasa diri de perlu lakukan sesuatu iaitu nasehat org. ana kagum dgn semangat org2 mcm nie. sbb, saling tegur menegur adalah amalan yg dituntut. tp tindakan yg diambil ialah menegur di alam maya tanpa "Kad Pengenalan".

niat tidak pernah menghalalkn cara. perkataan "hikmah" penting dalam perkara nie. ana ada terbaca blog ikhwah, yg katanya ia difitnah "bercouple". juga pernah terbaca komen org dlm blog yg mengunakan kata kesat. juga pernah mengalaminya sendiri, hingga dah lali. sbb pe ana katakn ia satu keburukan, sbb membuatkn org jd pengecut, mengeluarkn kata2 yang ikut hati tanpa mendedahkn diri sendiri. dlm keadaan nie, niat org cmnie juga blh dipertikaikn.

bg ana, dan juga yg terkesan untuk ana, ialah jumpa, p2 borak2... bukak cerita, tnye mslh, mcm2 cara yg lebih afdal. p2 kita cdgkn cara yg terbaik. dr kita tegur di alam maya, mcm2 mnde yg lbh trox berlaku. blh timbul penyakit "sangka buruk" kpd kwn2 die. lbh trox lagi, ble dpt tau siapa, blh menyebabkn putus silaturrahim. x ke mkn parah? dr asalnya mslh yg kecik.

juga, xnk berniat menyebelahi sesiapa. org yg ditegur gax kne a positif. sekali2 tidak membalas dgn cara yg sama. dan kalau blh, jgn cr la siapa. sangka baik, mgkn apa yg ditegur tu ada betulnya, amik peluang untuk muhasabah. jgn kita cr kesalahan die, sedangkn kita blom check kesalahan kita.

dan ini semua juz pendapat dr diri yg serba kekurangan, juga mgkn berbaur kebencian. tp, ambillah pe yg baik ye. yg x baik tu, blh tego, pastikan letak nama yeh... hehe.

kenapa ana cte psl nie? hehe... cetusan dr iklan video diatas yg ditonton baru2 nie. kita boleh memakai seberapa byk topeng kat internet, tp sebaiknya...

"Be Yourself"...

w'salam.

Tuesday, August 19, 2008

~Kempen!!!~


FAST 2 FUND CAMPAIGN

Rejab, Sya'ban & Ramadhan 1429

..RM 100 per person for Palestine..




Every participant is encouraged to fast every Mondays and Thursdays throughout the month of Rejab and Sya'ban,
and perform obligatory fast throughout the month of Ramadhan.

Fund of at least RM 100 that is targeted from each participant is based on the savings of the budget allocated for lunch on every fasting days, and thus saved for this fund.


Calculation Model:

Fast on Mondays & Thursdays
throughout the month of Rejab & Sya'ban
16 days x RM 3.50 = RM 56

Obligatory fasting during month of Ramadhan
30 days x RM 3 = RM 90

Total fund = RM 56 + RM 90 = 146


MINIMUM FUND SUGGESTED:
RM 100 per person

*********************

For bank in purposes:

Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia
Bank Muamalat - No Akaun 140 3000 405 3711 or
Maybank - No Akaun 5622 0960 8847

Phone No: 03-4105 3766 (Encik Nasir)
E-mail: fast2fund.pal@gmail.com

................................................................................................................................................

~Merempat~

apala nasib badan, time2 exam dihalau keluar rumah... terpaksa merempat di rumah member selama beberapa hari. :( rumah bakal bertukar menjadi banglo (renovate) jd terpaksa menumpang rumah org, dan terpaksa meninggalkn komputerku yg tercinta... waaa...

tp, apala sgt nk dibandingkan dgn pelarian palestine. bkn saja dihalau, dibunuh, dan dianggap pengganas. bak kata org korea "말도 안 돼" (xyh ckp a cne). jadi, sempena 21 ogos Hari AlQuds Sedunia, marilah kita sama menunjukkan rasa keperihatinan kita. spe yg de baju palestine, pakai lah ramai2 ke mana2. ana pki baju "keep palestine clean" satu2 nya baju palestine yg ana bwk. kc org korea tau kejahatan Zionis, sbb org Korea pro US n Israel. huhu. tp, bkn dgn tarikh nie jek kne ingat psl isu palestine, kne sentiasa ingat da doakn mereka.

Rasulullah Bersabda yg bermksd

"Siapa yg tidak ambil berat ttg urusan ummatku, maka dia bukanla dr golonganku"


nk tulis pnjg xle, so tulis lah mnde2 merepek. huhu.

wslm.

Saturday, August 16, 2008

~Are You Ready?~

Thursday, August 14, 2008

~Nisfu Sya'ban?~

Sekadar perkongsian.

1. Isu berpuasa sunat selepas Nisfu Sya'ban.

Ia khilaf fiqhi kerana hadith Abu Hurayrah yang dianggap kontroversi. Hadithnya spt berikut:
إذا بقي نصف من شعبان فلا تصوموا
(bila sya'ban berbaki separuh, maka tak usahlah puasa)

Hadith ini dikeluarkan oleh Abu Daud, Ibn Majah dan atTermidzi. Ahli Hadith mutaqaddimun spt al-Bukhari dan Imam Ahmad mendha'ifkan hadith ini.

Jika kita memilih tarjih golongan hadith yg awal, maka boleh hukumnya puasa selepas nisfu sya'ban.

Ahli hadith yg mutaakhirin pula menilai hadith ini sahih, antaranya alHafidz Ibn Qayyim dan alAlbani, sahih atTermidzi (738)

Jika kita senang dgn tarjih mutaakhirin, maka tak boleh berpuasa bila sya'ban tinggal lagi separuh.

Ahli Lajnah Daimah KSA, misalnya Syaikh Baz dan Syaikh Uthaimiin memilih metod kompromi antara mutaqaddimin dan mutaakhirin, yakni, bagi mereka yg sering berpuasa atau puasawan yang konsisten puasa Isnin Khamis, maka dia boleh terus berpuasa hatta pada separuh kedua sya'ban. Manakala yang jarang-jarang puasa, maka mereka ditegah berpuasa pada baki bulan tsb. Inilah jawapan yang pertengahan

2. Hadith2 mengenai terangkatnya amalan pada malam nisfoo sya'ban adalah tidak sahih

Tidak ada satu hadis pun mengenai Fadhilat Sya'ban yg mencapai derjat hasan atau sahih. Ini pendapat alMuhaddith spt Ibn Hajar Asqalani, Tahzib al Tahzib, cet India:12/27- 28; Ibn Jawzi, alMudhu'at, cet Beirut: 2/51-52; azZahabi, Mizan alI'tidal, Darul Fikr: 3/420; dan Dr Qardhawi, Fatawa Mu'asirat, Jld 1. Misalnya Hadis Uthman bin Abi alAs itu Dha'ef menurut alMuhaddith Albani dalam Dha'eef alJami' asSagheer: 653/#94). Ada sembilan hadis kesemuanya dalam fadhilat Sya'ban dan kesemuanya Dha'ef

Sumber: al-ahkam.net
____________ _________ _________ __

Agama wajib dipelihara ketulenannya supaya tidak berlaku campur aduk antara rekaan manusia dan perintah Allah dan Rasul-Nya. Jika agama boleh direka cipta, maka wahyu sudah tentu tidak diperlukan, juga Rasul tidak perlu diutuskan. Oleh itu Islam mengharamkan pembohongan di atas nama agama.

Dalam persoalan hadis, ramai kalangan kita yang begitu tidak berdisiplin dalam memetik hadis-hadis Nabi s.a.w., begitu juga dalam menghuraikannya. Sebahagiannya langsung tidak mengambil berat persoalan kethabitan iaitu kepastian di atas ketulenan sesebuah hadis.

Apa sahaja yang dikatakan hadis terus sahaja dibacakan kepada masyarakat tanpa meneliti takhrij dan tahqiq (keputusan) para ulama hadis terhadap kedudukannya.

Lebih malang ada yang menyangka apa sahaja yang dikatakan hadis maka pastinya sahih dan wajib diimani.

Dengan itu apa sahaja yang mereka temui daripada buku bacaan, yang dikatakan hadis maka mereka terus sandarkan kepada Nabi s.a.w. tanpa usul periksa, sedangkan mereka lupa akan amaran yang diberikan oleh baginda Nabi s.a.w. dalam hadis yang mutawatir:

إِنَّ كَذِبًا عَلَيَّ لَيْسَ كَكَذِبٍ عَلَى أَحَدٍ مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ

"Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain)."Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka." (Riwayat al-Bukhari, Muslim, dan selain mereka).

Berbohong menggunakan nama Nabi s.a.w. adalah satu jenayah yang dianggap sangat berat di dalam Islam. Perbohongan atau berdusta menggunakan Nabi s.a.w. adalah menyandar sesuatu perkataan, atau perbuatan, atau pengakuan kepada Nabi s.a.w. secara dusta, yang mana baginda tidak ada kaitan dengannya.

Ini seperti menyebut Nabi s.a.w. bersabda sesuatu yang baginda tidak pernah bersabda, atau berbuat, atau mengakui sesuatu yang baginda tidak pernah melakukannya.

Maka sesuatu yang dikaitkan dengan Nabi s.a.w. sama ada perkataan, atau perbuatan atau pengakuan, maka ia disebut sebagai al-hadis.

Namun menyandar sesuatu kepada Nabi s.a.w. secara dusta, bukanlah hadis pada hakikatnya. Cuma ia disebut hadis berdasar apa yang didakwa oleh perekanya dan ditambah perkataan al-Maudu', atau al-Mukhtalaq iaitu palsu, atau rekaan. Maka hadis palsu ialah: "Hadis yang disandarkan kepada Nabi s.a.w. secara dusta, ia tidak ada hubungan dengan Nabi s.a.w." (lihat: Nur al-Din Itr, Manhaj al-Nadq fi 'Ulum al-Hadis, m.s.301, cetakan: Dar al-Fikr al-Mu'asarah, Beirut).

Perbuatan ini adalah jenayah memalsu ciptakan agama, kerana Nabi adalah sumber pengambilan agama. Seperti seseorang yang memalsukan pasport di atas nama sesebuah kerajaan. Ia sebenarnya melakukan pembohongan dan jenayah terhadap kerajaan tersebut.

Kedudukan Nabi s.a.w. tentunya lebih besar dan agung untuk dibandingkan. Oleh itu dalam riwayat yang lain Nabi s.a.w. menyebut:

لاَ تَكْذِبُوا عَلَيَّ فَإِنَّهُ مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ فَلْيَلِجْ النَّارَ

"Jangan kamu berdusta ke atasku, sesiapa berdusta ke atasku maka dia masuk neraka." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Kata al-Hafizd Ibn Hajar al-'Asqalani (meninggal 852H) dalam mengulas hadis ini: "Ia merangkumi setiap pendusta ke atas Nabi s.a.w. dan semua jenis pendustaan ke atas baginda." Maksudnya: "Jangan kamu sandarkan pendustaan ke atasku (menggunakan namaku)" (rujukan: Ibn Hajar al-'Asqalani, Fath al-Bari, jld 1, m.s. 270, cetakan: Dar al-Fikr, Beirut).

Bukan sahaja membuat hadis palsu itu haram, bahkan meriwayatkannya tanpa diterang kepada orang yang mendengar bahawa ia adalah hadis palsu juga adalah sesuatu yang haram.

Kata al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H): "Tidak halal kepada sesiapa yang mengetahui ia hadis palsu meriwayatkannya dalam apa bentuk sekalipun, melainkan disertai dengan menerangkan kepalsuannya. " (Ibn al-Salah,'Ulum al-Hadis, m.s. 98)

Misalnya di tanah air kita, didapati apabila munculnya bulan Rejab dan Syaaban maka hadis-hadis palsu mengenai bulan-bulan tersebut akan dibaca dan diajar secara meluas. Antaranya hadis:

رجب شهر الله، وشعبان شهري، ورمضان شهر أمتي

"Rejab bulan Allah, Syaaban bulanku dan Ramadan bulan umatku."

Ini adalah hadis palsu yang direka oleh Ibn Jahdam. (lihat: Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Manar al-Munif fi al-Sahih wa al-Dha'if, m.s. 95, cetakan: Maktab al-Matbu'at al-Islamiyyah, Halab, Syria). Nama penuh Ibn Jahdam ialah Ali bin Abdillah bin Jahdam al-Zahid.

Ibn Jahdam meninggal pada tahun 414H. Beliau adalah seorang guru sufi di Mekah. Dia juga dituduh membuat hadis palsu mengenai solat Raghaib (iaitu solat pada Jumaat pertama bulan Rejab). (lihat: al-Imam al-Zahabi, Mizan al-'Itidal fi Naqd al-Rijal,. 5, m.s. 173, cetakan: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah, Beirut).

Sebab itulah al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H) menyebut: Ada beberapa golongan yang membuat hadis palsu, yang paling bahaya ialah puak yang menyandarkan diri mereka kepada zuhud (golongan sufi).

Mereka ini membuat hadis palsu dengan dakwaan untuk mendapatkan pahala. Maka orang ramai pun menerima pendustaan mereka atas thiqah (kepercayaan) dan kecenderungan kepada mereka.

Kemudian bangkitlah tokoh-tokoh hadis mendedahkan keburukan mereka ini dan menghapuskannya. Alhamdulillah. (Ibn al-Salah, 'Ulum al-Hadis, m.s. 99)

Golongan penceramah, imam, khatib, dan media massa pula, ada menjadi ejen menyebarkan hadis-hadis palsu mengenai amalan-amalan yang dikatakan disunatkan pada bulan-bulan tersebut.

Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (wafat 751H): Hadis-hadis mengenai solat Raghaib pada Jumaat pertama bulan Rejab kesemuanya itu adalah palsu dan dusta ke atas Rasulullah s.a.w.

Begitu juga semua hadis mengenai puasa bulan Rejab dan solat pada malam-malam tertentu adalah dusta ke atas Nabi s.a.w. Demikian juga hadis-hadis mengenai solat pada malam Nisfu Syaaban (kesemuanya adalah palsu).

Solat-solat ini direka selepas empat ratus tahun munculnya Islam (Ibn al-Qayyim, al-Manar al-Munif, m.s. 95-98).

Sebenarnya hadis sahih mengenai kebaikan malam Nisfu Syaaban itu memang ada, tetapi amalan-amalan tertentu khas pada malam tersebut adalah palsu.

Hadis yang boleh dipegang dalam masalah Nisfu Syaaban ialah:

يَطَّلِعُ اللهُ إلَى خَلْقِهِ فِي لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمْيْعِ خَلْقِهِ إلاَّ لِمُشْرِكٍ أوْ مُشَاحِنٍ

"Allah melihat kepada hamba-hamba- Nya pada malam Nisfu Syaaban, maka Dia ampuni semua hamba-hambaNya kecuali musyrik (orang yang syirik) dan yang bermusuh (orang benci membenci) (Riwayat Ibn Hibban, al-Bazzar dan lain-lain).

Al-Albani mensahihkan hadis ini dalam Silsilah al-Ahadis al-Sahihah. (jilid 3, m.s. 135, cetakan: Maktabah al-Ma'arf, Riyadh).

Hadis ini tidak mengajar kita apakah bentuk amalan malam berkenaan. Oleh itu, amalan-amalan khas tertentu pada malam tersebut bukan dari ajaran Nabi s.a.w.

Kata Dr. Yusuf al-Qaradawi dalam menjawab soalan berhubung dengan Nisfu Syaaban: "Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi s.a.w. dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam Nisfu Syaaban, membaca doa tertentu dan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam."

Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas maghrib di masjid.

Mereka membaca surah Yasin dan solat dua rakaat dengan niat panjang umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca doa yang tidak pernah dipetik dari golongan salaf (para sahabah, tabi'in dan tabi' tabi'in). Ia satu doa yang panjang, yang menyanggahi nusus (al-Quran dan sunah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya.

Perhimpunan (malam Nisfu Syaaban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bidaah dan diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan dalam nas.

Segala kebaikan itu ialah mengikut salaf, segala keburukan itu ialah bidaah golongan selepas mereka, dan setiap yang diadakan-adakan itu bidaah, dan setiap yang bidaah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka. (Dr. Yusuf al-Qaradawi, fatawa Mu'asarah jilid 1, m.s. 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut).

Inilah kenyataan Dr. Yusuf al-Qaradawi, seorang tokoh ulama umat yang sederhana dan dihormati.

Namun dalam masalah ini beliau agak tegas kerana ia bercanggah dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.

Justeru, Hadis-hadis palsu mengenai Rejab dan Syaaban ini hendaklah dihentikan dari disebarkan ke dalam masyarakat. Kita perlu kembali kepada agama yang tulen.

Hasil dari memudah-mudahkan dalam hal seperti ini maka muncullah golongan agama yang suka mendakwa perkara yang bukan-bukan.

Dengan menggunakan nama agama segala rekaan baru dibuat untuk kepentingan diri dan kumpulan. Islam tidak pernah memberi kuasa kepada golongan agama, atau sesiapa sahaja untuk mendakwa apa yang dia suka kemudian menyandarkannya kepada agama.

Agama kita rujukannya ialah al-Quran dan al-sunah yang dipastikan kesabitannya mengikut yang diputuskan oleh para ulama hadis. Kata al-Syeikh Muhammad bin Muhammad Abu Syahbah (seorang ulama hadis al-Azhar): "Masih ada para penceramah yang tidak ada ilmu hadis, sama ada ilmu riwayat atau dirayah (mengenai teks hadis)."

Mereka hanya membaca hadis apa yang mereka hafal dan dari tulisan-tulisan tanpa mengetahui kedudukan hadis tersebut.

Apa yang mereka pentingkan hanyalah reda orang ramai. Lalu mereka menyebut perkara yang berlebih-lebih, pelik dan ajaib yang Islam tiada kaitan dengannya.

Mereka ini sepatutnya dihalang dari berceramah, memberi nasihat dan bertazkirah. (Abu Syahbah, al-Wasit fi 'Ulum wa al-Mustalah al-Hadis m.s. 322, cetakan: Dar al-Fikr al-'Arabi, Kaherah).

Saya menyeru diri sendiri, para penceramah, ustaz-ustaz, media elektronik dan cetak, bahkan semua pihak yang membaca sesuatu hadis memastikan kesahihannya dahulu. Semoga Rejab dan Syaaban tahun ini tidak dibaluti dengan pembohongan terhadap Nabi s.a.w.

Sumber: http://drmaza. com

Wednesday, August 13, 2008

~Kisah Nabi Adam~

assalamualaikum....



da lama x menulis mnde2 yg bermanfaat. jd hari ni nk tulis psl kisah bapa kita Nabi Adam AS.
ALLAH berfirman dalam AlQuran surah AlBaqarah ayat 30 yg bermksd:

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah dimuka BUMI" (ila akhir ayat)...

setelah ayat ini... mari kita lihat ayat 35 dan 36...

""Dan Kami berfirman, "Wahai Adam! tinggallah engkau bersama isterimu di dalam syurga, dan makanlah dengn nikmat yang ada sesuka hatimu. (Tetapi) jngan kamu dekati pohon ini, nanti kamu termasuk kepada org2 yg zalim"

"Lalu setan memperdayakan keduanya dari syurga, sehingga keduanya dikeluarkan dari (segala kenikmatan) ketika keduanya di sana (syurga)" hingga akhir ayat...

cerita yg sememangnya ramai penah dgr. setelah Adam AS tercipta, Allah ajarkan Adam AS segala nama benda dan Adam AS tinggal di syurga ALLAH bersama Hawa. SesungguhNya ALLAH Maha Mengetahui.

tp, bila baca ayat ni, ade sesuatu yg plex, dan x kena. pada mulanya ALLAH telah berfirman yg ALLAH telah menjadikan manusia untuk menjadi khalifah di BUMI, tp npe Adam AS tinggal di syurga dahulu? walhal BUMI itu telah ada sebelum terciptanya Adam AS. dan kenapa adanya adegen mengenai Adam ditipu oleh Iblis? dan kemudiannya baru dicampakkan ke Bumi...

ini menunjukkan yg ALLAH nak ajarkan Adam AS (umumnya kepada kita) bahawa Iblis dan geng2 die adalah musuh yang nyata... kalu nak ikutkan, Adam AS dah beriman dgn kesemuanya, pernah bertemu ALLAH, Malaikat, tinggal di Syurga, segalanya jelas dan nampak di depan mata. tetapi, ALLAH nak ajarkan sesuatu yg Adam AS x sedar iaitu kejahatan dan tipu daya iblis. sbb mmg fitrah manusia, lps dah kena baru sedar. begitulah perancangan ALLAH.

tipu daya syaitan datang dgn cara dan arah yg macam2. kata Ibnu Qayyim, panah syaitan bermula dr lintasan fikiran, dan lintasan fikiran ini akan datang terutamanya sewaktu kita berseorangan. dan bermula dr lintasan fikiranlah, maksiat yg besar berlaku.

jd, nk mntk pembaca (klu la ada, heh) memberi cdgn cmne nk elakkan dr tipu daya syaitan dan lintasan2 pemikran yg boleh membinasakan. (ssh btol nak wat ayat formal, huhu)

w'salam

~Syukur~


Nak Kongsi Satu Kata2...

"SYUKURKU PERLUKAN KESYUKURAN LAGI"

sbb...

semua yg ada di muka bumi dtg dr ALLAH...

syukur pertama kita juga ilham dr ALLAH, jd perlu syukur lg...

maknanya syukur kita sepatutnya tiada penghujung...

kerna kesemuanya ilham dariNya

Rasulullah juga beribadah sehingga bengkak kakinya...

semata2 kerna Baginda mahu jd Hamba Yang Bersyukur...

renungkanlah...