Makanan di Korea
Assalamualaikum...
Kat Korea, perbincangan halal haram mmg da pasti akan ada. dan bak kata teman ana, halal dan haram bukan perkara main2. dan junior2 ana bakal dtg lg 2 mgg, dan drg ada mcm2 pertanyaan berkenaan dgn makanan2 kat cnie. biase a, "궁금"... macam ana dlu2 mula2 dtg. dan byk kesulitan bg muslim disini untuk cr mknn, jadi ana nak kongsi bbrp lgkh or tips berkenaan mknn.
"kenapa susah??"
Pertama, sbb xde cop halal Jakim kat cnie. mgkn sbb mknn2 korea xbyk diexport ke negara muslim. x mcm brg keluaran neg2 cm singapore, ausie, dan bbrp neg eropah yg perlu ade cop halal sblm export. so sng lg cr mknn kat neg2 tersbt.
Kedua, makanan2 kat cnie slalu tuka bahan2 ikut sukati. dlu mula2 de satu jenis maggi (라면) yg leh makan, ttbe de tuka bahan yg kami xle mkn. so maggi tu ttbe jd xle mkn. pdhl satu bahan yg kecik jek, dan x diberitahu pown. kdg2, dlm ingeridient pown tulis mnde yg sme, pdhl de da tuka bahan ckek2.
Bab2 halal dan haram, kita mesti hati2. Mcm kat Korea, mostly dak2 masak sndr (ikan byk, ayam2 pown blh cr yg halal). tp, de gax yg agak ssh nk msk sndr, mgkn psl xpnah msk dapur. Hati-hati adalah sikap terpuji. Tp jangan sampai sikap berlebihan kita membuat hubungan sosial dg muslim lain tidak baik. Contohnye mcm de org muslim bagi kita mknn, dan kita bukak bungkusan, check2 ingeridient, p2 tnye mnde tu halal ke x. mgkn die akan terase, walhal semestinya dia akan pastikan mknn tu halal sblm hidangkn kat kita.
K lah, berikut adalah tips sebagai panduan untuk sspe yg akan ke korea or bakal tggl di sini.
Sebagai Pengguna
Setahun di korea, mmg pasti ada org tanye ana tentang halal haram mknn. Sikap hati-hati memang usaha yg sgt bgs untuk jaga diri dr perkara haram. Tapi semuanya mesti diatas landasan yang kuat sehingga x mengharamkan mnde yg halal dan kene slalu update ttg mknn dan check bahan2 yg digunakan. cnth cm pepero (빼빼로)dlu xde shortenin, skg da de. so kne update a.
Beberapa kaedah berkenaan sikap terhadap makanan:
- Kaedah: Al-ashlu fil asy-yaa'i al-ibahah. Hukum dasar segala sesuatu adalah halal.
- Apa yang diharamkan Allah telah jelas: daging babi, bangkai, sembelihan yang tidak disebut asma Allah, dan darah yang mengalir. Kemudian juga khamr.
- Kaedah: Nahnu nahkumu biz-zhowahir, wallahu yatawallas-sarair. Kita memutuskan hukum berdasarkan bentuk zahirnya, sedangkan masalah yang tersembunyi menjadi urusan Allah. Apa yg zahirnya halal, maka ia halal
- Kaedah: Al - yaqinu laa yazuulu bisy - syakki. Hukum awal yang ditetapkan berdasarkan keyakinan xkn berubah hukumnya hanya dgn rasa syak (keraguan). Keraguan krn dugaan tdk membatalkan hukum kehalalannya
- Kaedah: yg ghaib (tidak kita ketahui detailnya) jangan ditanyakan
- Pemberian muslim adalah halal dan tidak diperbolehkan untuk tnye2 psl detail2 de.
- Berhati-hati, tp xle was2 berlebihan. yg menjadikan was2 itu sesungguhnya adalah syaitan.
Kita boleh gunakan kaedah2 diatas untuk kehidupan seharian (xkire kat mesia or korea). Cnthnye, mcm daging ayam kat mesia. Dgg2 yg dijual plg tidak mesti ada la bbrp yg bangkai, atau disembelih tanpa menyebut nama Allah. Tapi still x menjadikan semua ayam2 yg dijual adalah haram. Sbbnye, berasal dari komuniti masyarakat
muslim, dan, dugaan dan keraguan kita tidak membatalkan hukum kehalalannya. kan pnah de kes yg org kata ayam2 di mesia byk yg x halal. mgkn propaganda, cnth la mcm dlm seribu ayam, de sekor yg silap sembelih. kita xle nk haramkn sume ayam tu. n xle gax nk check satu2 mne yg silap sembelih tu. so kita amik kaedah "asalnya halal akan tetap halal". melainkan kita nampak depan mata kita sndr, or ade bukti yg kukuh.
Sederhana dalam bertanya detail makanan
Ketika mendapat makanan yang zahirnya halal, sebenarnya tidak galakkn utk bertnye tntg detail de. Contohnya ms makan ikan bakar di restoran korea (식당). Kita x payah tnye tntg cara membakarnya, bakar skali ng dgg ke x, dll. Sememangnya hukum ikan adalah halal, dan ikan dr segala bentuknya halal. Keraguan tntg cara masak,
proses memasak tidak menggugurkan hukum halalnya.
Sampai ada fakta qath’i, cnthnye mcm nampak dengan kepala sendiri. Sesungguhnya "ikan adalah halal" merupakan dalil qath’i. Sedang keraguan cara memasak adalah zhanni (persangkaan) , yang tidak boleh menggugurkan hukum
halalnya. Kita cukup bertanya apakah menu ini mengandung daging (yg
haram) atau tidak.
Kalau x, byk a mnde yg blh diragui. Cnthnya untuk roti pizza, sebagian roti pizza menggunakan shortening dan emulsifier. Dan kita tidak tahu restoran itu memakai
shortening dan emulsifier apa. Blum ag keju sebagai bahan toppingnya. Setiap produk keju, hampir sume pki emulsifier yang tidak kita ketahui asal usulnya. Atau spaghetti. Bahan spaghetti wpun dari bahan ikan, utk hasil yg baik (kental), kne gune emulsifier atau margarine atau shortening. Blum ag
masaknye tu skali ke x ng dgg or asing. Tenpura, nak hasil yang bes kne pki emulsifier. Sehingga produk2 tepung tenpura itu mmg de bahan emulsifier. Juga kes yang sama untuk odeng. Kalau ditanya satu2, maka yang akan muncul adalah kesulitan, kesulitan dan kesulitan.
Same cm kehidupan seharian kita di Mesia. cnthnye perasa, cheese (keju), yeast, bahan aroma, plastik bungkus roti. Hampir semua makanan kecil seperti potato chips, ada tulisan choumiryou dalam bracket de tulisan asam amino dll. Kita xtau pown "dll" nye ape. Asam amino adalah produk
fermentasi dari bakteria, seperti bumbu masak MSG. MSG adalah satu turunan asam amino. So produksi de pown blh jd same cm kes Ajinomoto.
p2 yis lax, produk yis mesti skali ng bahan pembawa (bukan yis shj) spy sng packing. Yang dlmnye ade. Demikian juga keju. Meski hanya tertulis cheese, produk cheese pasti menggunakan nyuukazai. bahan aroma/flavor, ada sebagian yang menggunakan bahan haram,
yang tidak selalu tertulis. terbaru ialah bahan pelapis plastik bungkus makanan (roti) agar roti tidak lekat kat plastik. tp xyh cte a.
So kalu kita terlalu fokus dan ragu2 dgn sesuatu, dan berlebihan dalam bertanya detail makanan, kita menghadapi kesulitan dan kesulitan. Pe lagi kalu kita btau org len, membuatkan org len lax ragu2 dan akhinya menyusahkan org len. (melainkan da pasti, dicheck seratus peratus sumber die, so wajib a ks tau org) so ber"sederhana" utk hal-hal detail dgn berdasarkan kaedah2 diatas, akan memberikan beberapa keluasan terutama ketika berinteraksi dengan muslim lain. pelagi ketika berinteraksi dengan org2 lain mcm pekerja, dan org2 len yg mgkn ilmu agama nye xcm kita.
mcm cte 유화제 (emulsifier) yg org kate dr lemak babi, tp de gax 유화제 dr tumbuhan. dan bile tnye 아줌마 (mkck) kat kedai roti halal "salam"... die kate org korea biase wat roti pki 유화제 tumbuhan. so kita ikut kata yg lbh pakar la. x perlu ragu2kn org len da. melainkan ada dalil qhat'ie yg tulis 유화제 돼지 (babi)... so kalu mcm tu jatuh haram. TAPI jgn nk ske2 lax ckp yakin halal, so leh mkn. huhu.
Ada kisah seseorang terpercik air dari atas, kemudian dia tanyakan kepada orang yg di atas, air apa yang jatuh itu karena kawatir air itu najis. Namun oleh Umar bin Khattab, melarang org diatas menjawab.
Makanan pemberian @ yg dimasak oleh muslim adalah halal
Ketika diberi makanan oleh muslim, maka makanan itu halal kalu zahir de halal. Jika ada muslim yg menggunakan arak dalam masakannya, maka dosanya adalah tanggung jawab dia. kita boleh merosakkan hubungan sesama muslim yg msh blm rapat, kalu kita ttbe tnye mknn yg die kc or masak tu halal ke x... seperti mempersoalkn de. sampai check2 dalam isi ide, tnye ayam tu beli kat mne dll. kalu ragu2 sgt, cukuplah sekadar tidak memakannya.
Alkohol dan Arak
Alkohol bukan Arak(ref: syariah online dan eramuslim). so kalu mknn yg de alkohol xbermksd de arak. kebykn arak de alkohol tp x sume. cnth mcm bodrex dioplos dengan minuman soda dan memabukkan, so still mnde tu arak w'pun xde alkohol. Sebaliknya, yang mengandung alkohol x semestinya arak. Dalam buah-buahan alam juga ada alkohol mcm durian, nangka dsb.. Atau alkohol untuk pelarut. Keberadaanya bukan sebagai arak. beza ng mknn yg jelas2 di masak dgn tuangkan wine atau wisky.
Alkohol banyak dipakai di lab sbg pelarut, di kedokteran sbg disinfektan alat-alat kedoktoran, juga sbg bahan bakar, cnthnye dicampur dengan gasolin. still ada bioethanol, ethanol dari tebu atau ketela dipakai untuk bahan bakar.
so kalu alkohol sme ng arak, so byk bahan bakar yg xle dijual. sbb kita kan diharamkan menjual arak. sng pk cmtu la... pape hal blh rujuk kpd yg lbh tau yeh...
akhir sekali, ada sesetengah org yg sgt perihatin dgn bab2 mknn. sgtla bgs, dan ana respect org2 cmnie. tp kalu blh jgn smpi kita mengharamkan sesuatu yg zahirnya halal, melainkan ada bukti yg kukuh. dan kalu kita was2 (syubhat) lbh baik kita tgglkn. spe2 yg btol2 jaga, moga terpelihara dr dosa. tp, dosa bkn stakat makanan. kalu makanan jaga, tp solat x jge, hm... xle gax la an.
hm... tu jek yg stakat nie diamalkn oleh ana... kalu de yg x brape nk btol, sila2 la komen eh... sowi pnjg sgt...
w'salam
Monday, February 9, 2009
~Halal ke Nie??~
Posted by 아마르 (AMMAR) at 3:38 PM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
15 comments:
very helpful.even for me yang disini banyak makanan halal.merci.
wa. bgs2x... agak2x junior tanye, sro diorang bkk blog neh..... sng cter, kehkeh..
haha... kalu de junior tnye, aku soh drg rujuk ko jek a atoy...
:P
mantop la beb!
klu yg tgglkn sebab takut syubhah sugo utk bliau sbb dasar wara'.
klu yg men sental je even dh tau,dh diberitahu atau buat2 tak tau xbleh la kan...
good article.thanx 4 d info
memang duduk cni slalu je ragu2 pasal makanan ni.
setiap kali nak beli apa2 makanan,memang akan baca dulu ingredients..slalu je bertukar..T.T
bagus atas perkongsian. kalau perbetulkan bahasa, boleh post dlm ppmk. kongsi dgn ramai
hm, tu yg berat tu syeikh... bhs ana mmg tunggang langgang cmnie... nk tulis formal jd klaka kang bhs de... nta tulis la perkongsian nta, mgkn lbh sesuai... :)
Ngeh3...bahasa tunggang langgang...biase r...budak terkejal memang cm tuh...haha~ Weih, pasni leh plak tulis halal haram tuk malaysia lak eh...kate org malaysia, so kena patriotik sikit...kuweng3 (Taupik nyer style...ARGH!! VIRUS, dah terpengaruh dah!!)
k ammar, ana nak amik artikel ni, n ana perbaiki bahasa yang enta pakai. Ana nak buh dalam blog ana. Bahasa, pakai gaya bahasa ana la. Tapi ana akan tulis rujukannya daripada enta.Thanks for da help
amar...sebelum belajar bahasa korea...ni kena masuk kelas bahasa melaysia...apa2pun post ni bgus cuma klau anta blh ringkaskan dalam bentuk yg lebih mudah difahami lg bgus...teruskan...
woit macha... hoho... sejak ble ber"ana" "anta" ng aku... huahahaha... bhs aku mantap a,org melayu jek kowt leh faham... ko cm ssh ckek a.... hehe. kk, try cbe a elokkn ckek bhs...
thx 4 d comment
assalamualaikum..
pohon izin utk copy article ni ke blog saya.sangat berguna untuk kami di australia.
jzkk..
oh, silakan... semoga bermanfaat... maaf, bahasa saya dlm post ni mgkn terlalu "pasar"... sila2kan edit untuk memudahkn pembaca...
Assalamu'alaikum warahmatullah..
Jazakumullahu khair atas post ni. Sangat berguna terutama yang rajin berjalan.
Memang kalau saya ke negara yang tak jaga sangat halal haram dia susah la, alamatnya tak makan terus.. Huhu..
Ulama dulu sehingga kini berbeza pendapat tentang niaga alkohol yang bukan minuman arak. Ada yang mengharamkan kerana dalil "semua yang haram dimakan haram diniaga."
namun ulama semasa Saudi dan yang sewaktu dengannya membezakan antara yang haram dan yang halal berubah rupa daripada asalnya haram. Contohnya seperti alkohol peluntur dan seperti yang saudara nyatakan, dan inilah yang banyak diamalkan sekarang terutama negara aqalliyat seperti Korea. Malah terdapat perbincangan mengenai ekstrak kalsium daripada tulang babi kerana sudah berubah urufnya daripada "babi" kepada "kalsium".
Apa-apa pun jazakumullahu khair dan teruskan perjuangan ilmu. Aja!
Thank you! Datang sini sebab isu pepero. And betul lah kan. Sini bukan semua benda pun ada cop halal. Bukan negara Islam pun Ireland ni -.- thanks!
Post a Comment