Wednesday, December 31, 2008

~Qunut Nazilah~

Korban Umat Islam Palestin meningkat ke 360 orang...

Keganasan Israel yang terburuk sejak 1948..

Bolehkah kita berdiam diri?

Buatlah sesuatu, sekurang-kurangnya berdo'a...

Seperti yang kita tahu, menyambut Tahun Baru Hijrah dan Masihi saat ini, saudara2 kita di Palestin kembali mendapat satu gempuran yang hebat oleh rejim zionis bertujuan untuk melupuskan kewujudan Hamas di muka bumi Palestin... jadi kawan2, cadangan saya kepada kawan2 sume...

Marilah Kita Cuba Untuk...

1-Infaq Wang Sebanyak2nya...

2-Moga tidak terlibat dlm perayaan Tahun Baru atau apa2 acara yg berkaitan dengannya...

3-Sebaliknya perbykkn Doa, Tilawah, Qiamullail...

4-Untuk Imam Solat, boleh baca Qunut Nazilah setiap kali rakaat terakhir solat... (ms solat sndr pown blh gax)

5-Terakhir, ingatkan kwn2 kita tentang kewajiban mengambil berat tentang Saudara2 seislam kita... dn plg2 kurg berdoa dan ikut perkembangan semasa Palestin.

Ok, Cerita Tentang Qunut Nazilah

Doa Qunut Nazilah dibaca ketika kaum muslimin terkena bencana, ancaman, penganiayaan, penindasan musuh-musuh Allah dan musuh kaum Muslimin.

Seperti dikisahkan dalam Hadits Riwayat Bukhari dan Muslim, Rasulullah SAW pernah melakukan qunut selama satu bulan untuk mendoakan pembunuh-pembunuh para sahabatnya di Bir Al-Maunah.

Dari Abu Hurairah RA :
"Sesungguhnya bila ingin mendoakan seseorang, Nabi Muhammad SAW membacakan qunut sesudah ruku' (Hr. Bukhari dan Ahmad bin Hambal).

Doa Qunut Nazilah dibaca setiap sholat fardhu jahriyah (mahdzab Hanafi), sedangkan selain madzhab Hanafi, Doa Qunut Nazilah dibaca setiap kali sholat fardhu.

Mari kita bacakan doa ini untuk saudara-saudara kita kaum muslimin dimana saja berada, khususnya yang sedang terkena ancaman, penganiayaan, dan penindasan musuh-musuh Allah.

Akhir Kata... Jangan kita ingat tahun baru Hijrah itu hanya sekadar menutup buku lama, dan membuka lembaran baru... bukan semudah itu, dosa2 kita takkan terhapus dengan sekadar melupakan dosa2 kita yg lama, sebaliknya kita perlu muhasabah diri dan berusaha untuk tidak melakukan kembali dosa2 tersebut dan menebusnya. begitu juga dengan pahala2 kita, kita check balik buku lama kita berapa byk amal yg telah kita lakukan, dan cuba meningkatkn amal kita dengan lembaran baru...

W'salam...

1 comments:

Ana said...

smg doa kita dimakbulkan...amin