Wednesday, August 13, 2008

~Kisah Nabi Adam~

assalamualaikum....



da lama x menulis mnde2 yg bermanfaat. jd hari ni nk tulis psl kisah bapa kita Nabi Adam AS.
ALLAH berfirman dalam AlQuran surah AlBaqarah ayat 30 yg bermksd:

"Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah dimuka BUMI" (ila akhir ayat)...

setelah ayat ini... mari kita lihat ayat 35 dan 36...

""Dan Kami berfirman, "Wahai Adam! tinggallah engkau bersama isterimu di dalam syurga, dan makanlah dengn nikmat yang ada sesuka hatimu. (Tetapi) jngan kamu dekati pohon ini, nanti kamu termasuk kepada org2 yg zalim"

"Lalu setan memperdayakan keduanya dari syurga, sehingga keduanya dikeluarkan dari (segala kenikmatan) ketika keduanya di sana (syurga)" hingga akhir ayat...

cerita yg sememangnya ramai penah dgr. setelah Adam AS tercipta, Allah ajarkan Adam AS segala nama benda dan Adam AS tinggal di syurga ALLAH bersama Hawa. SesungguhNya ALLAH Maha Mengetahui.

tp, bila baca ayat ni, ade sesuatu yg plex, dan x kena. pada mulanya ALLAH telah berfirman yg ALLAH telah menjadikan manusia untuk menjadi khalifah di BUMI, tp npe Adam AS tinggal di syurga dahulu? walhal BUMI itu telah ada sebelum terciptanya Adam AS. dan kenapa adanya adegen mengenai Adam ditipu oleh Iblis? dan kemudiannya baru dicampakkan ke Bumi...

ini menunjukkan yg ALLAH nak ajarkan Adam AS (umumnya kepada kita) bahawa Iblis dan geng2 die adalah musuh yang nyata... kalu nak ikutkan, Adam AS dah beriman dgn kesemuanya, pernah bertemu ALLAH, Malaikat, tinggal di Syurga, segalanya jelas dan nampak di depan mata. tetapi, ALLAH nak ajarkan sesuatu yg Adam AS x sedar iaitu kejahatan dan tipu daya iblis. sbb mmg fitrah manusia, lps dah kena baru sedar. begitulah perancangan ALLAH.

tipu daya syaitan datang dgn cara dan arah yg macam2. kata Ibnu Qayyim, panah syaitan bermula dr lintasan fikiran, dan lintasan fikiran ini akan datang terutamanya sewaktu kita berseorangan. dan bermula dr lintasan fikiranlah, maksiat yg besar berlaku.

jd, nk mntk pembaca (klu la ada, heh) memberi cdgn cmne nk elakkan dr tipu daya syaitan dan lintasan2 pemikran yg boleh membinasakan. (ssh btol nak wat ayat formal, huhu)

w'salam

2 comments:

atiqahmki said...

a nice post.
elakkan diri dgn peringtn bterusan kot?takpun snts share 'lintsn2 fikirn' tu dgn org yg blh dipercayai,(baca:bukan org yg akan galakkan lg)

*Nadiah::Syaimaa'::Hamizah* said...

hmm..ganer ye nk elak?rasenyer nta kne always ingt yg we will be accountable for every single thing yg kite wat including our thoughts..n then sebokkan la diri nta ngn bebende len..ble lintasan tu serase nk dtg, cepat2 shake it off..jgn bia bnde tu control diri nta..emm tu je kot..peringatan tok diri ana gak..wallahua'lam