Wednesday, July 30, 2008

~Rabithoh~

Ya Allah Engkau mengetahui bahawa..
hati-hati ini telah berkumpul kerana mengasihi Mu
Bertemu untuk mematuhi perintah Mu
Bersatu memikul beban dakwah Mu
Hati-hati ini telah mengikat janji setia..
untuk mendaulat dan menyokong syariatMu

Maka eratkan lah ya Allah akan ikatannya
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini
Tunjukkanlah kepada hati-hati ini..
akan jalannya yang sebenar
Penuhkanlah piala hati ini..
dengan limpahan iman, keyakinan dan keindahan tawakkal kepada Mu
Hidup suburkanlah hati-hati ini..
dengan makrifat, pengetahuan sebenar tentangMu

Jika Engkau mentakdirkan mati
Maka matikanlah pemilik hati-hati ini..
sebagai para syuhada' dlm perjuangan agama Mu

Engkau lah sebaik-baik sandaran..
dan sebaik-baik penolong ya Allah
Perkenankanlah permintaan ini
Amin ya rabbal A'alamin..

~Exam 시험~

Exam Mode, plus malas and kepala serabut.... :(

Sunday, July 13, 2008

~Mana Kenal Brother tu?~

assalamualaikum....

hm, afwan byk2 sbb da lama x update. bersarang. senanye bkn xnk update, tp xde idea + malas + cbuk. tp, br2 nie ana da dpt jwpn bg satu persoalan yg da lme bermain kat fikiran ana.

hm, ok... ana bg situasi, dlm dunia nie, ana ada berkenalan dgn ramai org ikhwah. jumpa di prog, jmpe ms main futsal, jmpe ms prog KRJ, jmpe time walimah ikhwah, dan tiap kali berjumpa dgn ikhwah2, satu tarikan yg kuat akan terbentuk. w'pun kita x pernah jmpe ikhwah tu, tp perbualan kita akan jd sgt panjang lbh pnjg dr kwn biasa yg pernah kita knal. dan w'pun perkenalan itu sbntr, sgt2 memberi makna dan kesan yg besar.

persoalan nya bukan diatas. hehe. nak tanya, pernah x kwn2 se"cos" kita tnye "mne knal si fulan?", "cne ko blh knal ahmad?", "brother tu senior ko ke?"... kdg2 soalan2 nie sgt ssh ntk dijawab. sbb kita pown xtau jwpn apa yg terbaik. nk kata senior, bkn. nk kte member jmpe ms men bola, bkn. nk kte jiran, bkn. nak kata ahli keluarga pown bkn. pe ek jwpn plg sesuai? lg2 ana disini dibwh tarbiyyah ikhwah indonesia, lg org akan rs pelik. lbh2 lg, semua tgh amik Masters n PhD, lg org pelik. mcm mne ikhwah2 berkenalan ek?

pnah x dgr ALLAH berfirman dlm albaqarah yg bermksd "maka berpeganglah kamu pada tali2 ALLAH, dan jgnlah kamu berpecah". kita ini ibaratkn sekelompok manusia, yg sedang berpegang pada satu tali besar. semua sedang bergayut disitu, dan pada ms tulah kita berkenalan. sama2 menolong agar tidak terlepas pada tali tersebut, juga mengajak org lain sama2 berpegang pada tali yg sama. jd, disinilah kita bertemu sebenarnya. w'pun pd jasadiahnya kita bertemu tmpt2 lain, tp ruh kita tersusun pada satu saf yg sama.

juga teringat ayat quran yg bermksd "ssgghnya setiap muslim itu bersaudara". dlm arab, ikhwah bermksd saudara? apa yg ayat tu mksdkn? sebenarnya yg bersaudara itu adalah ruh kita. wpun kita berasal dr keluarga yg berbeza, tp ruh kita tetap ruh yg sejenis, adik beradik iaitu ruh yg diterangi dgn cahaya keimanan. teringat kisah musab bin umair, memilih ALLAH dan RasulNya berbandg ibunya. dan byk lagi kisah2 shbt2 lain.

dan juga. w'pun sejauh mana kita berada, dr keturunan mana kita berasal, dr kutub mana pun tali yg kita pegang, selagi kita berpegang pada tali yg sama, kita tetap bersaudara. jd kalu org tnya mne knal brother tu, dgn tenang kita blh jawab, "dia saudara aku..." :)

w'salam.